Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT – zdání klame

Testy
07.07.2020

F T G

Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT – zdání klame

Nedávná modernizace desáté generace Hondy Civic má spíše kosmetický charakter. Není se co divit, extravagantní design této modelové řady předchází současnou dobu mílovými kroky. Testovali jsme provedení se základním tříválcem pod kapotou. Jak se s ním jezdí?

Současná generace Hondy Civic navazuje svým pojetím na předchozí provedení. Hlavním rozdílem tedy zůstává snad jen absence klínovitého tvaru karosérie. Ostrou sportovní vizáž si Honda Civic zachovává již pěknou řádku let, stejně jako netradiční design.

Nezaměnitelný sportovec 

Nová Honda Civic stále zůstává originálním hatchbackem, který na silnici za jiný vůz jen tak nezaměníte. Svalnatá karosérie působí relativně velkým dojmem a charakteristická je především nízká kapota s vystouplými blatníky. V našem případě byl design testovaného vozu okořeněn výbavou Executive Sport Line. Zajímavostí je, že se tato výbava prodává výhradně ve spojení s přeplňovaným tříválcem 1.0 VTEC. Silnější patnáctistovka je v nabídce až v kombinaci s nejvyšší výbavou Sport Plus.

Standardními prvky exteriéru jsou rozšířené nástavce prahů a zadní spoiler, jež doplňuje efektní difuzor. Sportovní vzhled by u automobilu se základním motorem pod kapotou čekal jen málokdo. S klidem můžeme říci, že testovaná Honda, v kombinaci s černými litými koly, nadhodnocuje svůj skutečný výkonový potenciál. A právě v tomto ohledu je unikátní. Nedávná modernizace přinesla upravený přední a zadní nárazník. Za zmínku stojí i přepracované světlomety. Nově také zákazníci získají LED světla pro denní svícení již v základní výbavě.

Skvělý pocit za volantem

Nový model příliš změn v interiéru nepřinesl, avšak hlavní je, že si stále zachovává své přednosti. Největší výhodou je skvělý posez za volantem. Na relativně tuhých sedadlech se sedí relativně nízko, ocenili bychom snad jen delší sedáky. Vpředu je dostatek prostoru ve všech směrech a rovněž potěší poměrně kvalitní zpracování a měkčené materiály. Zajímavě také působí červené prošívání jednotlivých prvků.

Pochvalu Honda zaslouží za návrat hardwarových tlačítek na stranu centrálního displeje infotainmentu. Výtku naopak zaslouží zastaralá grafika a poměrně pomalé reakce systému. Tento neduh částečně kompenzuje využití funkcí Android Auto nebo Apple CarPlay. Vysoký středový tunel jasně vymezuje prostor pro řidiče a spolujezdce, což je další z charakteristických prvků interiéru Hondy. Líbí se nám natočení středové konzole směrem k řidiči a originální jsou rovněž přístroje v samotné kapličce. Netradiční design přístrojové desky tedy koresponduje s odvážným pojetím exteriéru.

Jistou nevýhodou jsou široké C sloupky karosérie, které zhoršují výhled z vozu. Vzadu není zrovna místa na rozdávání. To platí nejen pro nohy, ale i v oblasti hlavy a to především kvůli zvažující se střeše. Palec nahoru naopak zaslouží zavazadelník s objemem 478 litrů. Kufr navíc má praktickou dvojitou podlahu.  

Povedený základ

Pod kapotou testovaného vozu se nacházel litrový tříválec, což je jediná motorizace pro většinu výbavových stupňů. Pohonná jednotka o objemu 988 cm3 má nejvyšší výkon 93 kW při 5500 ot/min. Maximální točivý moment 180 Nm je k dispozici v rozmezí 1700 – 4500 ot/min. Tyto údaje platí pro variantu s automatickou převodovkou CVT. Model se šestistupňovým manuálem poskytuje největší točivý moment 200 Nm.

Po nastartování motor sice nezapře tříválcovou koncepci, avšak vibrace jsou minimální. V nižších rychlostech poskytuje dostatečnou dynamiku, se vzrůstající rychlostí výkon pochopitelně slábne. Optimálně tedy funguje zejména ve městě, kde zaslouží pochvalu za velmi dobrý zátah v nízkých otáčkách.

Převodovka CVT s proměnlivým převodem funguje obstojně a to i v porovnání se standardním automatem. Snad jen zvuková kulisa konstantně vytočeného motoru při razantní akceleraci nepůsobí příliš komfortně. V běžném jízdním režimu ale variabilní převod prakticky nezaznamenáte. A jak je na tom Honda Civic 1.0 VTEC CVT se spotřebou pohonných hmot?

V kombinovaném režimu jsme jezdili za 7,6 l/100 km. Ve městě apetit motoru snadno atakoval osmilitrovou hranici, na běžných silnicích není problém jezdit kolem šesti litrů na sto kilometrů.  Dálniční jízda rychlostí 130 km/h znamená spotřebu 7,4 l/100 km a motor točí 2600 ot/min. Průměrný dojezd na jedno natankování zajišťuje nádrž o objemu 46 litrů.

Podvozek s velkým potenciálem

Podvozek se chlubí zadní víceprvkovou nápravou a to u všech verzí této modelové řady. Přední kola pak má na starost náprava typu McPherson. Testovaná varianta byla navíc vybavena adaptivními tlumiči, jež nabízí dva režimy – tužší a komfortní nastavení. Oba módy si řidič volí tlačítkem vedle voliče automatu. Komfortní režim skvěle koresponduje s městským využitím, a i na sedmnáctipalcových kolech dokáže nový civic perfektně vyžehlit prakticky veškeré nerovnosti.

Při přejezdu větších výmolů se sice rázy přenášejí do interiéru, tlumící schopnost podvozku je ale perfektní. Ve sportovním režimu se Honda Civic skvěle drží zvolené stopy a díky agilně naladěnému řízení poskytuje řidiči solidní jízdní zábavu. Řízení je navíc nejen komunikativní, ale také příjemně strmé. Vždyť má mezi krajními polohami pouze 2,2 otáčky.

Karosérie se v zatáčkách naklání jen minimálně a auto je na limitu mírně nedotáčivé. Honda s ochotou mění směr a působí jistě v zatáčkách s různorodým poloměrem. Podvozek funguje dobře i na méně kvalitním povrchu, kde kola příliš neodskakují a dobře se drží zvolené stopy.  Další silnou stránkou testované Hondy jsou brzdy. Pochvalu zaslouží za vynikající účinnost a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se perfektně dávkují.

Resumé

Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT je automobilem s jedinečnou vizáží a relativně praktickým interiérem. Litrový tříválec vyhoví spíše nenáročným řidičům, obzvláště v kombinaci s tímto hatchbackem. Díky skvěle nastavenému podvozku a řízení totiž velmi rychle narazíte na jeho výkonové limity. Motor si skvěle rozumí s převodovkou CVT, spotřebou pohonných hmot však příliš neoslní. Nevýhodou také je, že zájemci o výkonnější patnáctistovku musí zvolit dražší specifikaci v nejvyšší výbavě.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Honda
Model:Civic
Karosérie:Hatchback
Motor:1.0 VTEC TURBO CVT
Palivo:benzín
Rok výroby:2020
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový
Válce:3
Objem motoru:998 ccm
Nejvyšší výkon:93 / 5500 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:180 / 1700 - 4500 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:200 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:10,3 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:5,3 / 4,3 / 4,7 l, kWh
Velikost zav. prostoru:478 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):46
Pohotovostní hmotnost:1355 Kg
Nosnost:400 Kg
Základní cena:449 900 Kč (1.0 VTEC MAN, Comfort, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:484 900 Kč (1.0 VTEC CVT, Comfort, akční cena)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -