Škoda Auto v technologiích nekončí – aktivní a pasivní bezpečnost má stále vyšší prioritu

Články
31.07.2023

F T G

Škoda Auto v technologiích nekončí – aktivní a pasivní bezpečnost má stále vyšší prioritu

Mladoboleslavská škodovka se v novém desetiletí úspěšně řídí strategií  „Next Level – Škoda Strategy 2030“ a usiluje o to, aby se do roku 2030 zařadila mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě.

Aktuálně nabízí svým zákazníkům celosvětově dvanáct modelových řad osobních automobilů: Fabia, Rapid, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Enyaq, Enyaq Coupé, Slavia a Kushaq. Všechna tato provedení značky se v současnosti řadí k nejbezpečnějším ve svých třídách. Výrobce využívá své dlouhé tradice testování bezpečnosti a neustálého vývoje asistenčních systémů při jejich zavádění do praktického provozu.

„Každý den dělají naše vývojové týmy maximum, aby posunuly úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti vozů Škoda na nejvyšší možnou úroveň – s každým novým modelem nebo novou generací, kterou dáváme do prodeje. Tato nikdy nekončící snaha tradičně tvoří jeden z pilířů našeho technického vývoje. Díky špičkovým testovacím zařízením můžeme simulovat širokou škálu různých nárazů a testovat naše vozidla za velmi realistických podmínek, což nám dává možnost ještě více zvýšit bezpečnost našeho modelového portfolia - nejen v Evropě, ale po celém světě,“ říká Johannes Neft, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast Technického vývoje.

Testovací polygon s  pokrokovou crashovou laboratoří

Škoda Auto má při vývoji nových vozů k dispozici celou řadu špičkově vybavených pracovišť. Vévodí jim moderní crashová laboratoř, která je součástí rozsáhlého testovacího polygonu v Úhelnici nedaleko Mladé Boleslavi. Toto pracoviště dnes disponuje komplexním zázemím pro realizaci  potřebných testů a zkoušek na té nejvyšší možné úrovni a umožňuje spolu s různě koncipovanými polygony testování nejen v oblasti pasivní bezpečnosti, ale i ověřování funkčnosti prvků aktivní bezpečnosti v nejrůznějších provozních podmínkách a situacích.

V jízdní praxi mají prvky pasivní bezpečnosti za úkol chránit posádku v případě, že k nehodě již došlo. Soubor prvků aktivní bezpečnosti dělá maximum proto, aby předcházel nebezpečným situacím, jež mohou skončit dopravní nehodou. Všechny současné vozy z modelového portfolia automobilky Škoda spočívají buď na koncernové platformě MQB určené pro automobily se spalovacími motory a plug-in hybridy nebo v případě rodiny modelů Enyaq na platformě MEB, která je navržena pro čistě elektrické vozy. V obou případech se konstrukčně a technologicky jedná o vrchol současné techniky a modelům značky Škoda tyto platformy umožňují využití nejmodernějších verzí jednotlivých bezpečnostních asistenčních systémů.

Právě ty zajišťují ochranu posádky i okolních účastníků provozu, jako jsou například chodci či cyklisté. Přitom nejdůležitější asistenční systémy jsou ve všech aktuálních modelech značky Škoda součástí standardní výbavy, včetně elektronických systémů zajišťujících lepší trakci (ASR, ESP, XDS) a kratší brzdnou dráhu (ABS). Další se uživatelům nabízí v rámci rozšířené výbavy.

Snadnější a bezpečnější ovládání vozu pomocí jízdních asistentů

Mezi jízdní asistenty rozhodně patří adaptivní tempomat, který dokáže omezovat nastavenou rychlost tempomatu podle aktuální situace okolního provozu. Soubor Asistovaná jízda zahrnuje několik jízdních asistentů a funkcí s cílem zvýšení komfortu a zjednodušení cestování prostřednictvím asistence s příčným (Adaptivní vedení v pruhu) a podélným (Prediktivní tempomat) vedením vozu. K dalším jízdním asistentům patří systém Asistent změny jízdního pruhu, který upozorňuje řidiče na blížící se překážku až do vzdálenosti 70 metrů za vozem a v mrtvém úhlu vozu a Asistent udržování jízdního pruhu, který využívá přední kameru za čelním sklem. Díky ní pomáhá udržovat vůz mezi jízdními pruhy na silnici a jeho adaptivní verze dokáže navíc vozidlo aktivně udržet uprostřed jízdního pruhu.

Parkovací asistenti jsou řidiči k dispozici při parkovacích manévrech a tyto pokročilé technologie si u současných modelů Škoda dokážou poradit s celou řadou provozních situací. Základním pomocníkem jsou přední a zadní parkovací senzory, které akusticky i vizuálně zprostředkovávají informace o překážkách a jejich vzdálenosti od vozu. Systém Automatického parkování umožňuje nejen autonomní paralelní parkování, ale zvládne také vyjíždění z řady paralelně zaparkovaných vozidel a poradí si i s kolmým parkováním vpřed i vzad. Rozšířenou funkcí Automatického parkování je Uložený parkovací manévr, který umožňuje samočinné provedení parkovacího manévru na známém místě, například po příjezdové cestě do garáže.

Dalším užitečným pomocníkem, který často pomůže od stresu, je Asistent pro manévrování s přívěsem. Ten si poradí i v náročnějších situacích, kdy je nutné s jízdní soupravou provést parkovací manévr včetně couvání.  Ke zvýšení bezpečnosti při parkování je významný Panoramatický kamerový systém. Jádrem jsou čtyři širokoúhlé kamery, díky kterým lze na displeji infotainmentu v reálném čase zobrazit kompletní situaci v okolí vozu a zprostředkovat tak řidiči potřebný přehled k provedení zamýšleného manévru. Zákazníci mohou očekávat také asistenční systém Parkování na dálku, který se ovládá prostřednictvím mobilního telefonu. Pomocí aplikace bude možné vozidlem manévrovat vpřed i vzad, zatímco uživatel bude stát mimo vůz.

Třetí oblast jízdních asistentů tvoří bezpečnostní asistenti, jejichž posláním je předcházet nebezpečným situacím a kolizím. Všechny aktuální modely Škoda jsou standardně vybaveny systémem Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů. Tento systém neustále monitoruje vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, dokáže rozpoznat i případné chodce, a v situaci hrozící srážky aktivuje automatické brzdění. Ve vozech Škoda je také k dispozici Nouzový asistent, který automaticky zastaví vůz, pokud řidič přestane aktivně řídit. Asistent při odbočování zase monitoruje na křižovatce dopravní situaci v protisměru, když se řidič chystá odbočit doleva.

Tento systém fungující při rychlostech od 2 do 15 km/h tak dokáže v případě chybného vyhodnocení situace ze strany řidiče zamezit dopravní nehodě. Neméně vážným kolizím s jiným vozidlem, cyklistou, motocyklistou, koloběžkářem nebo běžcem předchází systém Varování při vystupování, který vizuálně i akusticky varuje řidiče a ostatní cestující (včetně těch vzadu) v situaci, kdy by otevření dveří podélně zaparkovaného vozidla mohlo způsobit střet. Tato funkce je součástí systému hlídajícího mrtvý úhel.

Do poslední kategorie lze zahrnout informační asistenty, které pomáhají řidiči při jízdě se sledováním dopravních informací. V tomto směru hraje nezastupitelnou bezpečnostní roli systém Rozpoznávání dopravních značek, který nejenže řidiči promítá do zorného pole, ať už na přístrojovém štítu či na head-up displeji v zorném poli řidiče, informace z dopravního značení, ale získaná data dále poskytuje i ostatním systémům a těží z nich tak například i funkce prediktivního tempomatu.

Maximální bezpečí cestujících díky proaktivnímu přístupu

V situacích, kdy vůz na základě dat ze vzájemně propojených bezpečnostních systémů a senzorů vyhodnotí zvýšené riziko nehody, dokáže v předstihu díky proaktivní ochraně připravit cestující na kritickou situaci a tím výrazně přispět ke snížení následků případné nehody. Při panickém či nouzovém brzdění tak ve vozech Škoda díky proaktivní ochraně cestujících dojde k předepnutí bezpečnostních pásů u cestujících vpředu.

V případě hrozícího smyku nebo převrácení vozu se k předepnutí předních bezpečnostních pásů přidává také přivření elektricky ovládaných oken (pokud jsou otevřená), která se automaticky přivřou na mezeru 55 mm a uzavření případného střešního okna, je-li jím vůz vybaven. Kromě uvedeného se také aktivují výstražná světla. Nouzový asistent navíc snižuje riziko nehody v případě, že řidič již není schopen ovládat vozidlo, například z důvodu zdravotní indispozice. Pokud systém takovou situaci zjistí, převezme řízení v daném jízdním pruhu, zapne varovná světla a začne brzdit až do úplného zastavení.

Stranou nezůstává ochrana chodců a cyklistů. Součástí systému Front Assist je také jejich prediktivní ochrana, která dosahuje vysoké spolehlivosti při příčném i podélném pohybu chodce či cyklisty před vozem. Díky datům získaným z předního radaru a multifunkční kamery má systém rozpoznávání objektů maximální možnou účinnost a je navržen i tak, aby rozpoznal také stojící osobu či cyklistu. Systém Nouzového brzdění nově reaguje také na cyklisty, kteří křižují dráhu vozidla v příčném směru.

 V takovém případě je aktivována řada postupných varování, pokud nejsou reakce ze strany řidiče vyhodnoceny jako dostatečné a dojde k nouzovému brzdění při rychlosti vozu od 5 km/h do 85 km/h. Systém registruje rovněž cyklisty a chodce pohybující se stejným směrem. V těchto situacích dojde ke stejnému procesu varování a brzdných zásahů jako u vpředu jedoucích automobilů. Dvě nedávná vylepšení navíc zahrnují opatření, která zlepšují schopnost řidiče rozpoznat chodce předtím, než se vozidlo rozjede nebo při manévrování v nízké rychlosti. Tento systém má za cíl zamezit vážným nehodám především s dětmi, které se mohou pohybovat kolem zaparkovaného auta, aniž by o nich řidič věděl.

Budoucnost bezpečnosti vozů se ve výhledu neustále zaměřuje na vylepšování funkčnosti stávajících asistentů a na vlastním vývoji nových bezpečnostních systémů a prvků. Přicházející generace modelů Kodiaq a Superb díky tomu přinesou zcela nové a také vylepšené asistenční systémy, z nichž některé budou v obou modelových řadách novinkou a některé se dokonce představí u značky Škoda poprvé. Nová generace modelu Superb například nabídne vylepšený systém Rozpoznání únavy řidiče. Ten ještě spolehlivěji rozezná pokles koncentrace řidiče a dokáže zabránit nehodám způsobeným nepozorností či mikrospánkem. V modelech značky Škoda se brzy objeví i systémy, které sice vycházejí z již existujících asistentů, ale jsou funkčně rozšířeny a vylepšeny. Příkladem může být Asistence při průjezdu zatáčkou, která využívá i některé prvky současného Asistenta při odbočování.

Rostoucí priorita bezpečnosti ve výhledu

Nároky na automobilové výrobce jsou v posledních letech velmi intenzivní s  cílem dosáhnout maximální bezpečnosti silničního provozu. U všech výrobců lze pozorovat jasný trend rostoucího počtu detekčních zařízení, asistentů a bezpečnostních systémů. Díky vysoké úrovni vlastního vývoje a důrazu na přinášení vrcholných technologií dokážou vozy Škoda zákazníkům na daných trzích vždy nabízet nejvyšší možnou bezpečnostní úroveň v souladu se všemi globálními a regionálními legislativními požadavky a předpisy.

Poměrně novou oblastí, která rychle nabývá na významu a má přímý vliv i na bezpečnost automobilů, je kyberbezpečnost. Evropská hospodářská komise OSN (UNECE – United Nations Economic Commission for Europe) proto průběžně představuje nové balíčky regulací zahrnující především opatření v oblasti bezpečnosti a kyberbezpečnosti. Jedná se většinou o nařízení, která ukládají výrobcům povinnost plošně zavádět do svých vozů již vyvinuté asistenty, které se zatím nabízely pouze na přání. Tato opatření tak mají přímý vliv na automobilový průmysl a pomáhají posouvat vývoj automobilů a asistenčních systémů dále vpřed.

Vedle ochrany softwaru se v předpisech EHK OSN postupně zavádějí také další vylepšení automobilů pro zvýšení spolehlivosti asistenčních systémů. Příslušná legislativní norma však ve většině případů reaguje na předchozí inovace samotných automobilových výrobců, kteří do svých modelů integrují nově vyvinuté bezpečnostní systémy a asistenty s cílem nabídnout zákazníkům maximální úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti. Následně začnou tyto prvky ve svých bezpečnostních testech a směrnicích zohledňovat nezávislé organizace a v konečném důsledku se pak stávají součástí legislativních úprav, například již zmíněných předpisů EHK OSN. Automobilka Škoda Auto je připravena na všechny tyto nové výzvy odpovídajícím způsobem rychle reagovat a garantovat, že svým zákazníkům dodávat  moderní a ve všech ohledech maximálně bezpečný vůz.

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -