Citroen ë-C4 X – praktický elektromobil nejen do města

Testy
13.11.2023

F T G

Citroen ë-C4 X – praktický elektromobil nejen do města

Outdoorově pojatý sedan Citroen C4 X nabízí nejen dostatečný vnitřní prostor, ale také moderní elektrický pohon. Jak jezdí čistě elektrická verze, jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.

Citroen C4 X je postaven na kompaktní modulární platformě CMP, kterou využívá například Peugeot 2008. Oproti běžnému modelu C4 se C4 X liší především karosérií typu sedan. Auto také má o čtvrt metru delší záď a chlubí se elegantnějšími tvary. Praktickou stránkou je pak o 130 litrů větší zavazadelník. Styl crossoveru pak potvrzuje světlost podvozku 156 milimetrů. 

Přední část automobilu zdobí LED světlomety s perfektní účinností a zajímavým designem. Grafickým motivem světel je písmeno X, které reflektuje moderní designový styl automobilky Citroen. Na logo výrobce s chromovanými lištami pak navazují úzké linky denního svícení. Dvě nejvyšší výbavové verze jsou navíc vybaveny automatickým přepínáním dálkových světel.

Zadní svítilny mají originální tvar a grafika blinkrů dokonce obsahuje zakomponovaný pásek se stylizovaným logem značky. Robustní dojem pak vozu zajišťují osmnáctipalcová kola, kterými je standardně vybavena i základní verze modelu.

Vzhledově oceňujeme optickou vyváženost jednotlivých partií sedanu. Zvýšený podvozek novinky v kombinaci s oplastováním vypadá robustně. Plasty na bocích karosérie chrání především spodní část dveří a prahů. Detaily těchto prvků mohou být barevně odlišeny, což vytváří určitou jedinečnost. Nevýhodou sedanu je snad jen vyšší nákladová hrana zavazadelníku. Palec nahoru naopak zaslouží lepší aerodynamika sedanu v porovnání s hatchbackem C4. Dvojnásob to přijde vhod zejména u elektrifikované varianty.

Moderní prostor

Po usednutí do interiéru si okamžitě všímáme neobvyklého provedení přístrojové desky. Dobrou zprávou ale je, že vzhled rozhodně nebyl podřízen funkčnosti. Líbí se nám kvalitní zpracování a v neposlední řadě i použití odolných materiálů. Před řidičem se nachází digitální přístrojový štít, který je menší a zobrazuje jen ty nejdůležitější informace.

Dominantním prvkem je desetipalcový displej uprostřed přístrojové desky, který nabízí skvělou grafiku a relativně rychlou odezvu v rámci dotykového ovládání. Chválíme použití klasických otočných ovladačů pro regulaci teploty. Jejich ovládání je intuitivní a neodvádí pozornost od řízení.

Za volantem potěší tradičně pohodlná sedadla, chybí nám snad jen výraznější boční vedení. Na rychlou jízdu v zatáčkách si ale elektrický Citroen e-C4 X rozhodně nikdo pořizovat nebude. Vpředu je dostatek prostoru, více jsme byli zvědaví na to, jak se sedí na zadních sedadlech. Navzdory elegantně klesající střeše zadní části vozu je místa pro hlavy cestujících dostatek. Sedáky vzadu navíc velmi dobře podpírají nohy cestujících a prostoru je oproti C4 rovněž více. Jak jsme již zmiňovali dalším pozitivem delší karosérie e-C4 X je větší zavazadelník, jehož celkový objem činí 510 litrů.  

Elektrický základ

Testovaný Citroen e-C4 X byl vybaven poslední evolucí elektromotoru s nejvyšším výkonem 100 kW a točivým momentem 260 Nm. Elektrická energie se ukládá do baterie o kapacitě 50 kWh. Reálná využitelnost je však jen 46 kWh, která má zajistit dojezd až 360 kilometrů. Na baterie výrobce poskytuje záruku 8 let nebo 160 000 km na 70 procent její kapacity. Zájemci o tento model mohou ještě zvolit výkonnější variantu elektrického motoru s maximálním výkonem 115 kW a akumulátorem o kapacitě 54 kWh.

Oba dva elektromotory pohání i další vybrané modely různých značek koncernu Stellantis. Dynamika v jednotlivých modelech je samozřejmě odlišná, v závislosti na velikosti konkrétního vozu. Citroen e-C4 X nabízí zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,5 sekund. Naopak maximální rychlost byla nastavena pro všechny koncernové vozy stejně a činí 150 km/h.

Akumulátory nabízí tři způsoby nabíjení. První přes klasickou domácí zásuvku nebo pro úplné nabití přes speciální zásuvku pomocí kabelu, který je součástí výbavy vozu. Další možností je pomocí Wall Boxu do úplného nabití za 5 hodin při použití třífázového proudu 11 kW. Třetí způsob je použití veřejné nabíjecí stanice. Zde regulace teploty baterie umožňuje použít nabíječky 100 kW a dosáhnout dobití na 80 procent kapacity za 30 minut. Schopností rychlodobíjení jsou většinou vybaveny dražší elektromobily, za což Citroen zaslouží palec nahoru.

Dálniční nástrahy a pohodlný podvozek

V praxi jsme si ověřili, že výrobcem indikovaný dojezd 360 kilometrů je spíše jen teoretický. Přes 300 kilometrů ujedete s vozem pouze při popojíždění po městě s lehkou nohou a za optimálních teplotních podmínek. V tomto režimu lze s vozem skutečně jezdit se spotřebou kolem 15 kWh/100 km. Jakmile ale vjedete na dálnici, spotřeba elektromotoru se hravě přehoupne přes hranici 20 kWh/100 km. Při rychlosti 130 km/h jsme jezdili kolem 24 kWh/100 km, což snižuje dojezd na zhruba 200 kilometrů. Nutno také počítat s tím, že dobití z 80% do 100% je časově poměrně neefektivní, protože se rychlost dobíjení významně snižuje.

Auto nabízí tři jízdní režimy Eco, Normal a Sport. Už podle označení je zřejmé, že elektronika pracuje s motorem dle priority základních atributů spotřeba versus výkon. K dispozici jsou rovněž dva režimy brzdění prostřednictvím voliče jízdních režimů s příslušným typem regenerace baterie. Standardní režim je blízký vozu se spalovacím motorem. Pokud posunete volič převodovky do polohy Brake („B“), dochází při povolení plynového pedálu k intenzivnímu zpomalování, čímž lze rekuperovat energii s vysokou efektivitou. Více úrovní rekuperace však není k dispozici, což potvrzuje i absence pádel pod volantem.

Citroen C4 X má podvozek s jednoznačně měkčím charakterem a rychlé tempo mu tedy příliš nevyhovuje. Náklony karosérie při rychlé jízdě v zatáčkách tuto skutečnost jen potvrzují. Auto je vybaveno tlumiči s hydraulickými dorazy tak, jako většina modelů této značky. Díky nim si citroen dokáže poradit s nerovnostmi našich silnic a poskytuje slušný jízdní komfort.

Vyšší hmotnost elektrifikované varianty (1659 kg) oproti konvenční verzi se spalovacím motorem se projevuje v určité těžkopádnosti při rychlé jízdě. Nutno ale podotknout, že auto působí i při extrémním zacházení neutrálním dojmem. Zpětnou vazbu od řízení však nečekejte. Posilovač je až příliš účinný. Brzdy fungují dobře a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se skvěle dávkuje jejich brzdná síla. Pochvalu také zaslouží nízký aerodynamický hluk, který je dán především specificky tvarovanou karosérií.  

Resumé

Citroen e-C4 X je pohledný sedan s outdoorovým charakterem a moderním elektrickým pohonem. Auto nabízí komfortní podvozek a relativně praktickou tříprostorovou karosérii. Přestože vychází z hatchbacku C4, poskytuje větší zavazadelník a v neposlední řadě i více místa na zadních sedadlech. Výhodou koncernového elektromotoru je bezesporu možnost rychlého nabití akumulátorů výkonem až 100 kWh. To dokáže částečně vykompenzovat limitovaný dojezd především na dálnicích. Základní cenovka na hranici 900 tisíc korun je v elektrifikovaném segmentu relativně sympatickou nabídkou.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Citroen
Model:e-C4 X
Karosérie:Crossover
Motor:100 kW / 136k (Baterie 50 kWh)
Palivo:elektřina
Rok výroby:2023
Technické parametry
Typ motoru:Elektromotor
Válce:N/A
Objem motoru:N/A ccm
Nejvyšší výkon:100 / 3673 - 10000 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:260 / 300 - 3673 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:150 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:9,5 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 14,8 (WLTP) l, kWh
Velikost zav. prostoru:510 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):50
Pohotovostní hmotnost:1659 Kg
Nosnost:381 Kg
Základní cena:899 900 Kč (e-C4 X 100 kW, YOU, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:899 900 Kč (e-C4 X 100 kW, YOU, akční cena)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -