Malířova symbióza - Citroen C4 Picasso 1.6 HDI (TEST)

Testy
27.09.2010

F T G

Malířova symbióza - Citroen C4 Picasso 1.6 HDI (TEST)

Přestože se již za pár dnů mohou návštěvníci mezinárodního autosalónu v Paříži seznámit s faciliftovaným Citroenem C4 Picasso, my jsme se podívali na zub ještě původnímu provedení s úsporným 1.6 HDI a automatizovanou převodovkou.

Pětimístné Picasso se řadí do kategorie MPV a již tradičně nabízí variabilní interiér ve stále moderním provedení. Proto se také žádné významné změny v rámci nového faciliftu nečekají, nový model dostane například diody LED pro denní svícení, upravenou optiku předních světlometů či novou paletu barev čalounění a obkladů interiéru.

Z technických novinek se má jednat především o stále oblíbenější systém start&stop šetřící pohonné hmoty a zahrnující i rekuperaci energie pomocí alternátoru. Design Citroenu C4 Picasso působí nadčasově díky bohatě prosklené karosérii. Vždyť například horní hrana předního okna s výrazným sklonem dosahuje téměř nad hlavy posádky na předních sedadlech.

Ať je přední okno jakkoliv atraktivní, posádka se v letních měsících bude muset častěji bránit slunečním paprskům protisluneční clonou, chytře umístěnou na posuvné roletce, kterou lze částečně zastínit horní část předního okna.

Pochválit musíme skvělý výhled z vozu a to zejména díky štíhlým A-sloupkům. Naopak širší B-sloupky mohou trochu omezovat výhled do stran na křižovatce. Díky vyšší karosérii oceňujeme jednoduché nastupování a vystupování na obě řady sedadel.

Ty vepředu mají integrované výškově nastavitelné opěrky rukou a poskytují solidní boční vedení. Navíc jsou i příjemně tuhá a mají kvalitní čalounění. Posez za volantem je pochopitelně vyšší, čemuž odpovídá i sklon sloupku řízení. Nastavitelný volant ve dvou směrech má pro Citroen typický pevný střed s velikým množstvím ovladačů.

Z volantu lze s výjimkou klimatizace ovládat prakticky cokoliv, jednotlivé ovladače však vyžadují chvíli zvyku. Není se tedy co divit, že lze samostatné audio na středové konzole úplně schovat pod pohyblivý kryt.

Ovládání klimatizace na středové konzole pod audiosoustavou byste však hledali marně, navazuje na ní totiž jen praktická klimatizovaná přihrádka o objemu 5,4 litrů. Teplotu v interiéru, vnitřní cirkulaci vzduchu a další funkce klimatizace řidič nastavuje vlevo od volantu. Aby nebyl ochuzen ani spolujezdec, může si teplotu v rámci dvouzónové klimatizační jednotky nastavit v pravé části přístrojové desky, kde se rovněž nachází malý displej. Toto řešení je bezesporu originální, rychle jsme si na něj ale zvykli.

Dominantním prvkem přístrojové desky je středový displej s příjemným podsvětlením, jehož intenzitu lze nastavovat přímo z volantu.

Zahrnuje běžné provozní ukazatele, jakým je analogový otáčkoměr, digitální tachometr, palivoměr apod. Dále zobrazuje různé funkce audiosoustavy, palubní počítač nebo počítadlo celkově ujeté vzdálenosti.

Přímo ve svém zorném poli tak řidiči zůstávají pouze kontrolky zapnutý světel, ukazatelů směru a ovladač automatizované převodovky. Centrální displej je celkem příjemnou záležitostí, řidič je sice nucen uhnout zrakem mírně doprava, nemusí však tolik zaostřovat na tak blízkou vzdálenost, jako u standardní přístrojové desky.

Zadní řada sedadel se skládá ze tří samostatných sedadel, které je možné samostatně posunovat vpřed či vzad. Opěradla jsou také polohovací a jdou pochopitelně také úplně sklopit.

Zavazadlový prostor má objem 500 litrů ve standardní konfuguraci a 1734 litrů při sklopených sedadlech. Zkoušeli jsme úsporný model se vznětovým čtyřválcem 1.6 HDI o nejvyšším výkonu 80 kW při 4000 ot/min. Křivka jeho největšího točivého momentu 240 N.m vrcholí při 1750 ot/min.

Osvědčený motor z koncernu PSA sice žádný express z Picassa neudělá, ale jeho potenciál je plně dostačující i pro svižnější jízdu.

Pohonná jednotka solidně zatahuje kolem 1800 ot/min., ve vyšších otáčkách ale poměrně rychle ztrácí svůj výkon.

Pochvalu si zaslouží kultivovaný zvukový projev, který má v této disciplíně oproti německé konkurenci s přívlastkem TDI jednoznačně navrch.

Specifikem tohoto automobilu byla tzv. automatizovaná převodovka, která vychází z klasické ručně řazené převodovky. Řazení jednotlivých stupňů zajišťuje elektrohydraulicky ovládaná spojka spolu s řídící jednotkou. Mimo poměrně specifického voliče jednotlivých režimů s nekonvenčním označením (R, N, A, M) se vše zdá být obdobné jako u běžného automatu.

Po prvním rozjezdu je však jasné, že se samočinná převodovka chová poměrně nestandardně a jízda s ní vyžaduje chvíli zvyku. Přeřazení totiž probíhá poměrně dlouho, to jak se spojka aktivuje a dochází ke změně převodového stupně.

Zejména při nižších rychlostech je přerušení zátahu motoru poměrně nečekané a vyžaduje od řidiče trochu empatie. Tyto nevýhody vyvažuje tento automat nejen svojí příznivou cenou (+20 tisíc korun), ale v kombinaci s motorem 1.6 HDI také solidní spotřebou. Ta se ve městě pohybuje kolem sedmilitrové hranice, mimo město klesá až k hodnotám kolem 5 l/100 km.

Jízdními vlastnostmi C4 Picasso k žádnému „řezání“ zatáček pochopitelně nevybízí, jeho podvozek je komfortně naladěný a řízení bez výrazné zpětné vazby disponuje poměrně účinným posilovačem. Z rovnováhy dokážou ve vyšších rychlostech Citroen vyvést přejezdy příčných nerovností, pohodlí si posádka naopak užije při klidné jízdě.

Citroen C4 Picasso 1.6 HDI je zajímavým rodinným vozem pro zájemce o elegantní MPV. Právě s tímto charakterem koresponduje i automatická převodovka, která možná zcela nepůsobí jako plnohodnotný automat, ale za relativně nízký cenu dokáže být milovníkům komfortu přidanou hodnotou.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Citroen C4 Picasso 2.0 HDI

Motor

Přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1560 ccm. Nejvyšší výkon 80 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 240 N.m při 1750 ot/min.

Převodové ústrojí

Pohon předních kol. Šestistupňová robotizovaná převodovka.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 180 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,2 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 6,2 / 4,6 / 5,2 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2728 mm. Celkové vnější rozměry 4470/1830/1660 mm. Palivová nádrž 60 l.

Základní cena (Cena testovaného vozu) - akční nabídka

474 900 Kč ( 554 900 Kč)

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -