Terénní lokomotiva - Ford Ranger 3.0 TDCi Double Cab Limited (TEST)

Testy
30.12.2010

F T G

Terénní lokomotiva - Ford Ranger 3.0 TDCi Double Cab Limited (TEST)

Menší sourozenec monstrózního Fordu F-150 se jmenuje Ranger a jeho rodištěm je Evropě vzdálené Thajsko. To ale neznamená, že by se na evropský kontinent nehodil, obzvlášť, když nedávno vyrazil na silnici s pozměněným kabátem a jako vždy v několika různých modifikacích. My jsme téměř v drsných zimních podmínkách zkoušeli variantu Double Cab s třílitrovým turbodieselem pod kapotou.

 

S pracovními pick-upy se v našich končinách moc často nesetkáte. Tu a tam se ve městě objeví naleštěné americké monstrum s „drsným“ řidičem za volantem, který se však se svojí chloubou do terénu většinou nikdy ani nepodívá.

Na vesnici pak užitné vlastnosti těchto automobilů zase suplují různé typy offroadů s upravenou kabinou pro převoz rozměrnějšího nákladu.

Přitom manipulace právě s většími předměty nemůže být snazší než u vozu s otevřenou nákladovou částí! U Fordu Ranger si můžete jednoduše vybrat mezi její velikostí, která je pochopitelně přímo závislá na uspořádání samotné kabiny vozu.

My jsme zkoušeli verzi Double Cab tj. plnohodnotný pětimístný vůz s nejmenší možnou velikostí ložného prostoru 1530 x 1456 mm (délka x šířka). Dále se ještě Ranger nabízí v provedení Super Cab (1753 x 1456 mm) a Single Cab (2280 x 1456 mm).

Námi testovaný Ranger Double Cab je tak pochopitelně nejcivilnějším vozem této modelové řady, který od „drsňácky“ působících ryze pracovních aut odlišuje i vyšší verze výbavy Limited.

Exteriér byl totiž vyšperkován například koly z lehkých slitin, zatmavenými skly, ochranným obloukem nebo třeba chromovanou maskou chladiče. Při potřebě zakrytí nákladové části je možné přímo od Fordu objednat například skříňovou nástavbu, hliníkový kryt nebo jen krycí plachtu ložního prostoru.

Členitá maska chladiče s třemi vodorovnými lamelami a do boků protažené světlomety jsou hlavní odlišností nového faceliftovaného fordu, jenž debutoval na posledním ženevském autosalónu.

Samotný facelift přitom byl pro motoristickou veřejnost docela překvapením, vždyť ten předcházející si odbyl premiéru zhruba před dvěma lety. Jakoby tím chtěl Ford naznačit konkurentům v podobě Toyoty Hilux nebo Mitsubishi L200, že to s ofenzivním tažením myslí v tomto specifickém segmentu opravdu vážně.

Uvnitř automobilu žádné významné úpravy nečekejte, dominantou je veliký volant stejně, jako středový panel s offroadovými přístroji. Nechybí kompas, inklinometr ani ukazatel teploty. Palubní počítač ve stroze pojatém interiéru ale nehledejte.

Dílenské zpracování sice není na té nejvyšší úrovni, ale kdo by ho také očekával? Důležité jsou spíše praktické stránky, které udává dostatečné množství objemných schránek a přihrádek a v neposlední řadě i pohodlná tuhá sedadla.

I přes volant nastavitelný pouze výškově je nalezení pohodlné pozice dílem okamžiku, pochválit musíme také dostatek místa pro nohy, jenž nebývá u těchto automobilů právě samozřejmostí.

Testovali jsme variantu s naftovým třílitrovým čtyřválcem 3.0 TDCi, jehož parametry i charakter je rovněž typicky užitkový. Největší točivý moment 380 N.m je k dispozici už v 1800 ot/min, ale i ve středních otáčkách má motor síly na rozdávání.

Maximální výkon je oproti motoru 2.5 TDCi o pouhých 10 kW vyšší a celkově činí 115 kW při 3500 ot/min. Jeho projev je ale kultivovanější a líbí se nám také minimální prodleva turbodmychadla.

Zkoušený Ford Ranger byl vybaven automatickou převodovkou, která skvěle korespondovala s pracovně laděným motorem. Změna jednotlivých rychlostních stupňů probíhá hladce a bez zaváhání. Mezi praktické režimy této převodovky patří možnost blokace nejvyššího převodového stupně (3, 2, 1) pro snazší jízdu z kopce nebo v náročném terénu.

Přestože extravagantní kabát Fordu Ranger může mnohé hodně zmást, tento pick-up byl postaven na pevném rámu se zadní tuhou nápravou odpruženou listovými pružinami. V kombinaci s možností volby pohonu 4 x 4, pomocí tlačítka poblíž voliče automatické převodovky a redukčním převodem, splňuje Ranger hlavní předpoklady pro vynikající průchodnost náročným terénem.

V těchto podmínkách řidič ocení i samosvorný zadní diferenciál pro zajištění maximální trakce.

V období redakčního testu zahalila naší republiku bohatá sněhová pokrývka, takže jsme neměli příležitost dostat se na extrémní svahy, které by prověřily největší boční náklon 49° nebo přední nájezdový úhel 34°. Ale i tak se díky nejvyšší světlé výšce 207 mm zdolával Ranger zdánlivě nemožné.

Jakmile se dal do pohybu projížděl bez větších problémů metrové návěje sněhu, do kterých by se nepustil žádný normální řidič běžné čtyřkolky. Tuhá zadní náprava navíc jakoby neznala limit křížení, takže s ní Ford projel prakticky všude, kde bylo jen trochu místa na jeho rozměrnou karosérii.

Svůj podíl na tom pochopitelně měla i kombinace kvalitního zimního obutí na šestnáctipalcových kolech spolu s fungujícím pohonem všech kol se samosvorem vzadu.

Lesníky, majitele horských usedlostí nebo prostě jen pravé chlapy milující tyto drsná auta potěší i fakt, že Ranger dokáže utáhnout až 3000 kg těžký brzděný přívěs (750 kg nebrzděný), což je špičková hodnota v této třídě.

Terénní schopnosti námi zkoušeného modelu s koženým čalouněním v interiéru však nebyly vykoupeny výrazným úbytkem pohodlí při běžném cestování, takže hlavním problémem bylo parkování s rozměrným vozem ve městě. Spotřeba pohonných hmot zůstávala na rozumných úrovních a v zimních podmínkách se v kombinovaném režimu pohybovala kolem hranice 10 l na 100 km.

Ranger Double Cab ve výbavě Limited je schopný pomocník v poměrně luxusním kabátě, který si však dokáže hravě poradit i s těžším terénem. V porovnání s konkurencí je to jedna z jeho největších předností stejně jako poměrně široká škála variant a v neposlední řadě i příslušenství.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní technické údaje + vybrané modely od konkurenčních značek

  Ford Ranger 3.0 TDCi Double Cab Toyota Hilux 3.0 D Mitsubishi L200 2.5 DI-D Rallitronic
Typ motoru: Přeplňovaný vznětový Přeplňovaný vznětový Přeplňovaný vznětový
Objem motoru (ccm): 2953 2982 2477
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4 4 / 4
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 115 / 3500 126 / 3600 123 / 3800
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): 380 / 1800 343 / 1400 - 3200 402 / 2160
Maximální rychlost (km/h): 170 175 172
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13,3 11,9 -
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: 12,6 / 8,9 / 10,2 11,7 / 7,3 / 8,9 10,7 / 7,4 / 8,6
Velikost zav. prostoru (l): 1753 x 1456 1540 x 1515 305
Objem nádrže (l): 70 80 75
Pohotovostní hmotnost: (kg): 1890 2010 1935
Nosnost (kg): 990 815 915
Základní cena (kč): 599 990 (2.5 TDCi Single Cab XL) 558 000 (2.5 D-4D, Single Cab, Base SC) 625 880 (2.5 DI-D 100 kW, Entry)
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): 824 990 822 000 713 880 (akční cena do 31.12.2010)
Základní parametry
Výrobce:Ford
Model:Ranger
Karosérie:Pick-Up
Motor:3.0 TDCi
Palivo:nafta
Rok výroby:2010
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -