To nejlepší na konec - Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 (TEST)

Testy
22.04.2012

F T G

To nejlepší na konec - Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 (TEST)

Máme za sebou poslední redakční test druhé generace Fordu Kuga, který se dokázal jako jedno z mála SUV orientovat také na řidiče. Zkoušeli jsme model s naftovým dvoulitrem o výkonu 120 kW v nejvyšší výbavě Titanium S.

Ford Kuga je stále šik. Rozhodně tedy alespoň při pohledu na jeho exteriér. Karosérie inspirovaná kinetickým designem zaujme i po několika letech a prakticky nezná vrásky času. V rámci posledního faceliftu dostal navíc tento ford módní denní svícení složené z diod LED. Při obcházení vozu jsme si tedy stále kladli otázku, zda vlastně už přišel ten správný čas na obměnu generací.

Interiér volá po změně

Pokud je tedy ta správná chvíle něco změnit, hlasujeme pro interiér. Za jeho konzervativní vzhled s poměrně lacině vzhlížejícím stříbrným dekorem na středovém panelu by se sice nemusel stydět žádný reprezentant koncernové stáje Volkswagen, ale u Fordu jsme si v poslední době přeci jen zvykli na něco jiného.

Ať už ukážeme na nový Ford Focus nebo C-Max, interiér je jednou z nejodvážnějších oblastí těchto modelů. Testovaná kuga je pochopitelně ze „starší školy“, takže nepravidelné křivky, kosmicky působící displeje s různými efekty či horizontálně umístěné výdechy klimatizace v ní rozhodně nečekejte.

Na druhou stranu jsme okamžitě po usednutí do tohoto auta nalezli optimální pozici za volantem, který je nastavitelný oběma směry v širokém rozmezí. Sedadla jsou příjemně tuhá a mají výtečné boční vedení. Hlavice řadicí páky šestistupňového manuálu padne dobře do ruky, snad jen dráhy řazení by mohly být o něco kratší.

Všechny ovladače fungují výborně, je potřeba si akorát zvyknout na jistá specifika. Tak například ostřikovače předního okna se ovládají bočním stisknutím pravé páčky pod volantem, nikoli tedy jejím přitáhnutím k volantu, jako u většiny značek. Také startovací tlačítko budete chvíli hledat. Nachází se totiž mezi výdechy ventilační soustavy, hned nad středovým panelem.

K pozici za volantem nemáme prakticky žádné výhrady, podívejme se ale na zadní sedadla. Zde už je o poznání méně místa, než u většiny konkurence a to zejména v oblasti nohou. Také zavazadelník je spíše průměrný a se svým objemem 410 litrů dnes nikoho nepřekvapí.

Oceňujeme však poměrně jednoduchou manipulaci s těžkým nákladem díky mělkému dnu a možnosti vytvoření absolutně rovné plochy po sklopení opěradel zadních sedadel. Pozornost si zaslouží dvoudílné páté dveře, které lze otevírat buď celé, nebo jen jejich prosklenou zadní část.

Řidičova krevní skupina

Fordu Kuga nelze upřít jednu věc. Tohle auto je totiž z ryze řidičského pohledu úplně jiné než ostatní SUV. Bylo tomu tak vždy, ale v současné době, kdy i Porsche sáhlo u své ultimativní devětsetjedenáctky po elektrickém posilovači řízení, bychom si právě této kugy měli vážit. Zpětná vazba od kol směrem k řidiči proudí ještě přes hydraulický posilovač řízení, od kterého však už i ford začíná odstupovat. Škoda.

Ford Kuga je jedno z několika málo současných aut (a určitě poslední v segmentu SUV), které může nabídnout komunikativní a přesné řízení. Za jeho volantem okamžitě zapomínáme na těch pár vrásek, které mu čas nadělil, a užíváme si čistou radost z jízdy. Stabilitě dobře sekunduje velice agilní podvozek, který je navíc stále schopen poměrně velmi dobře žehlit nerovnosti našich silnic. Za zmínku stojí zejména fakt, že se rázy od kol nikterak výrazně nepřenášejí do karosérie potažmo interiéru.

Pochvalu si zaslouží také brzdy. Jsou účinné, dobře se dávkují a nevadnou ani po opakovaném razantním brzdění. Jak jsme již uvedli, šestistupňový manuál má poměrně dlouhé dráhy, jednotlivé rychlosti však v kulise řazení zapadají bezchybně. Poměrně citlivou práci vyžaduje relativně tuhá spojka, na jejíž chod a záběr si je třeba chvíli zvykat. Zejména při řazení z prvního na druhý rychlostní stupeň.

Polykač kilometrů

V motorovém prostoru testované kugy se nově usídlila silnější varianta naftového motoru 2.0 TDCi v kombinaci s manuálem. Jeho největší výkon 120 kW při 3750 ot/min dohromady s největším točivým momentem 340 N.m při 2000-3250 ot/min dělá z testovaného fordu velmi živý dopravní prostředek.

Motor slušně ožívá už pod hranicí 2000 ot/min, škoda jen, že výkon negraduje tak výrazně, jak bychom si představovali. Pochvalu si pohonná jednotka zaslouží za velice kultivovaný zvukový projev.

Spotřeba motoru se pohybuje kolem 7,5 litrů na 100 km ve městě a pod tuto hranici výrazně klesá při defenzivní jízdě mimo městské aglomerace. Palubní počítač pak klidně ukáže i hodnoty začínající šestkou. Dálniční jízda naopak spotřebu atakuje klidně i přes 8 l/100 km. Zkrátka přes fyzikální zákony vyšší stavby a související aerodynamický odpor se ani tento ford přenést nedokáže.

Resumé

Přestože testovanému Fordu Kuga nechyběl oblíbeným pohonem všech kol (Haldex), jeho jasným revírem je silnice. Právě na zpevněných cestách totiž ukazuje to nejlepší a to nejen prostřednictvím stabilního podvozku, ale hlavně také komunikativního řízení, které je obzvlášť v této třídě opravdovou raritou.

Možná by stačil jen facelift interiéru a pár dalších změn, aby byla nová Kuga pro každého zase „cool“. Můžeme tedy jenom doufat, že přicházející nová generace neztratí většinu svého současného charakteru, jenž maximálně vychází vstříc opravdovým řidičům.

Tým AUTOiNDEX.cz

Ford Kuga 2,0 TDCi 6 MAN 4x4

VW Tiguan 2,0 TDI

Hyundai ix 35 2,0 CRDi VGT

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1997

1968

1995

Válce:

4

4

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

120 / 3750

125 / 4400

135 / 4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

340 / 2000 - 3250

350 / 1750 - 2500

383 / 1800 - 2500

Maximální rychlost (km/h):

195

201

194

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9,6

8,9

10

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

7,6 / 5,1 / 6,0

7,4 / 5,1 / 6,0

7,2 / 5,3 / 6,0

Velikost zav. prostoru (l):

410

470

465

Objem nádrže (l):

66

64

58

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1614

1695

1600-1754

Nosnost (kg):

516

545

540

Základní cena (kč):

499 990 (Trend 2,0 TDCi, akční cena)

469 900 (Trend Fun 1,4 TSI)

439 990 (Classic 1,6 GDI, akční cena)

Základní cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

801 790

747 700

604 990

Základní parametry
Výrobce:Ford
Model:Kuga
Karosérie:SUV
Motor:2.0 CDTi
Palivo:nafta
Rok výroby:2012
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -