Citroen C4 1.5 BlueHDi EAT8 – extravagantní crossover s úsporným motorem

Testy
02.04.2024

F T G

Citroen C4 1.5 BlueHDi EAT8 – extravagantní crossover s úsporným motorem

Citroen C4 již delší dobu patří mezi oblíbenou stálici segment nižší střední třídy. Tento kompaktní crossover se svažující se střechou dokáže zaujmout nejen svými netradičními tvary, ale také praktickým interiérem. Testovali jsme variantu s úsporným turbodieselem 1.5 BlueHDi pod kapotou.

Zvýšený podvozek elegantní karosérie

Model C4 využívá modulární platformy CMP koncernu PSA, kterou sdílí například s Peugeotem 2008. Karosérie s délkou 4360 mm má podvozek s vyšší světlou výškou, což v kombinaci s oplastováním působí robustním dojmem. Eleganci navíc přidává zadní část střechy, která se svažuje a vytváří tak dojem kupé.

Designový rukopis značky potvrzuje motiv písmene X na předních i zadních světlometech. Působí to nadčasově a elegantně zároveň. Zmiňované plasty na bocích karosérie chrání především spodní část dveří a prahů. Spodní ochranné prvky nárazníků mohou být barevně odlišeny a to buď v černém, nebo stříbrném odstínu. To vytváří určitý dojem jedinečnosti a zákazníkům umožňuje individualizaci vzhledu vybraného modelu. Zajímavostí je, že všechny výbavové stupně již ve standardu vyjíždí na kolech o rozměru 18 palců.

Na logo výrobce s chromovanými lištami vpředu navazují úzké linky denního svícení. Od prostřední výbavy Plus byl citroen vybaven LED technologií předních světel s velmi dobrou účinností. Při pohledu na vůz zezadu zaujme protažené zadní okno, které opticky rozděluje černý spoiler. Po praktické stránce je méně příjemnou zprávou absence stěrače zadního okna. Ocenili bychom také elektrické ovládání relativně těžkého víka zavazadelníku.

Funkční interiér

Přístrojová deska Citroenu C4 je vyrobena z kvalitních a odolných materiálů. Palec nahoru zaslouží nejen originální architektura, ale především přehledné rozmístění ovládacích prvků. Testovaný vůz v nejvyšší výbavě Max byl standardně vybaven dotykovým barevným displejem infotainmentu o rozměru 10 palců. Má pěknou grafiku a chlubí se rychlou odezvou. Netřeba zmiňovat, že se jedná o dominantní prvek palubní desky.

Samozřejmostí moderního interiéru je i digitální přístrojový štít. Protože je rozměrově menší, tak zobrazuje jen ty nejdůležitější informace. Vyznavači tradičního ovládání jistě ocení návrat klasických otočných ovladačů pro regulaci teploty. Jedná se o intuitivní řešení, které neodvádí pozornost od řízení. Špičková výbava testované C4 rovněž zahrnovala barevný head-up displej, který zpříjemňuje jízdní komfort.

Přední sedadla jsou pohodlná, ocenili bychom snad jen výraznější boční vedení. Na rychlou jízdu v zatáčkách si ale Citroen C4 rozhodně nikdo pořizovat nebude. Vzadu se sedí rovněž příjemně, zamrzí snad jen poměrně nízko umístěné sedáky. Díky nim má ale zase posádka více prostoru v oblasti hlavy, což je klíčové zejména u vozu se svažující se střechou. Zavazadelník o objemu 380 litrů je v daném segmentu spíše průměrný.

Uvnitř se nám líbí řada praktických prvků. Za zmínku stojí rozměrné kapsy ve dveřích či úložný prostor ve středovém panelu palubní desky. Zajímavostí je držák na tablet na přístrojové desce před spolujezdcem. Ten lze navíc jednoduše umístit do malé přihrádky nad hlavní schránkou. Asi nikoho nepřekvapí minimalistický kolébkový ovladač automatické převodovky. Ten Citroen sdílí s ostatními značkami koncernu PSA a palec nahoru zaslouží za intuitivní ovládání.

Úsporně a pohodlně

Aktuální nabídka motorizací pro Citroen C4 je poměrně široká. K dispozici je přeplňovaný benzinový tříválec 1.2 PureTech ve dvou výkonových variantách a v neposlední řadě také nový hybridní pohon s označením Hybrid 136. Příznivci naftových motorů pak jistě ocení čtyřválcový turbodiesel 1.5 BlueHDi s nejvyšším výkonem 96 kW při 3750 ot/min a největším točivým momentem 300 N.m. Ten vrcholí již při 1750 ot/min.

Při jízdě se zkoušený turbodiesel projevuje kultivovaným chodem a v neposlední řadě také velmi dobrým odhlučněním. V praxi motor zatahuje prakticky již od volnoběhu a jeho síla nepolevuje až do 4000 ot/min. Chválíme i hbitou reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu a minimální prodlevu turbodmychadla.

Námi testovaný vůz byl vybaven osmistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem z japonské dílny Aisin. Zajímavostí je, že tento vznětový čtyřválec lze rovněž objednat v kombinaci s manuální převodovkou. Automat řadí intuitivně a zaujme i hladkými rozjezdy při popojíždění v zácpách. Převodovka nabízí plynulé řazení prakticky za všech okolností a takřka vždy udržuje optimální otáčky.

Další výhodou pohonné jednotky 1.5 BlueHDi je také úsporný provoz. V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem hranice 5,5 l/100 km, což je perfektní hodnota. Mimo město se spotřeba pohybuje pod pětilitrovou hodnotou, ve městě se pak jen málokdy přehoupne přes 6,0 l/100 km. Palivová nádrž o objemu 50 litrů tak zajistí velmi slušný dojezd na jedno natankování.

Podvozek modelu C4 byl naladěn na komfortní jízdu a rychlé tempo mu příliš nevyhovuje. Náklony karosérie při rychlé jízdě v zatáčkách tuto skutečnost jen potvrzují. Auto je vybaveno tlumiči s hydraulickými dorazy tak, jako většina modelů této značky. Díky nim si citroen dokáže poradit s nerovnostmi našich silnic a jízda s ním je pohodovou záležitostí.

Nenechte se ale mýlit. I přes měkčí charakter tlumičů se testovaný model může chlubit dobrou jízdní stabilitou a v extrému působí neutrálním dojmem. Zpětnou vazbu od řízení však nečekejte, protože posilovač je až příliš účinný. Brzy fungují dobře a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se skvěle dávkuje jejich síla. K jízdnímu komfortu přispívá nízký aerodynamický hluk v interiéru, který je dán především specificky tvarovanou karosérií.  

Jízdní režimy lze měnit pomocí ovladače na středové konzoli. K dispozici jsou tři módy nastavení. Vzhledem k absenci adaptivních tlumičů, dochází pouze ke změně charakteru posilovače řízení a převodovky. Konkrétní volbou Sport, Eco, Normal, dojde také k úpravě reakce motoru na pohyb plynovým pedálem.

Resumé

Citroen C4 1.5 BlueHDi EAT8 je atraktivní crossover s extravagantním interiérem a praktickými vlastnostmi. Vznětový motor si velmi dobře rozumí s osmistupňovou automatickou převodovkou a nabízí úsporný provoz. Pohodlný podvozek zase přijde vhod především na nekvalitních silnicích. Základní cena s testovaným turbodieselem startuje na sympatických 549 tisících Kč, špičkově vybavená verze Max pak začíná lehce nad hranicí 600 tisíc. Jedná se o akční ceny, které zahrnují bonus za výkup starého vozu.  

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Citroen
Model:C4
Karosérie:Hatchback
Motor:1.5 BlueHDi 130 EAT8
Palivo:nafta
Rok výroby:2024
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný vznětový
Válce:4
Objem motoru:1499 ccm
Nejvyšší výkon:96 / 3750 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:300 / 1750 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:206 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:9,5 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 5,1 l, kWh
Velikost zav. prostoru:380 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):50
Pohotovostní hmotnost:1399 Kg
Nosnost:396 Kg
Základní cena:414 900 Kč (1.2 PureTech 100 MAN6, YOU, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:549 900 Kč (1.5 BlueHDi 130 EAT8, PLUS, akční cena)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -